<< Vorige |
|
Reclame op blik, Douwe Egberts32 cm diam. Artikelcode: 521219
In het laatste kwart van de 19e eeuw komt in Nederland de moderne reclame tot ontwikkeling. Door de industrialisatie verschijnen er steeds meer goedkope massaproducten. Herkenbaarheid van de waren en distributie op grotere schaal noodzaken tot een nieuwe manier van reclame maken. Bovendien moet de consument met veel zaken nog vertrouwd worden gemaakt zoals bijvoorbeeld de fiets, auto, treinreizen, verpakte koffie en thee. In 1897 wordt in Amsterdam een ‘Internationale Tentoonstelling van Reclame-Middelen’ gehouden. Reclame is ook steeds meer aanwezig in het stadsbeeld. Schuttingen, muren ben reclamezuilen hangen vol met affiches en borden met afbeeldingen van Sunlight zeep, Van Houten chocola, Singer naaimachines, Hima rijwielen, Verkade beschuit, Philips lampen, Van Nelle koffie of voor Spijker auto’s, maar ook voor tal van revue-, toneel- en muziekuitvoeringen. Regelmatig zijn de reclameafbeeldingen gemaakt door kunstschilders en uitgevoerd in een decoratieve stijl. Reclame uitingen uit grootmoederstijd afgebeeld op een bord van blik van 32 cm diam.
|